Hans Ruijssenaars Architecten
nieuwse
Hans Ruijssenaars Architecten
barentszplein 7
1013 NJ amsterdam
tel. 020 - 530 48 30
fax. 020 - 530 48 38
e-mail info@ruijssenaars.nl k.v.k. 34217595
donderdag 1 juni 2006 - uit BladNa nr. 6 - juni 2006, onder de rubriek 'het beslissende gebouw'
 

In deze rubriek verhalen architecten over het gebouw dat voor hen van doorslaggevende betekenis is geweest.

Het poortje van Duiker

'Architectuur als zintuiglijke ervaring, een scheiding maken in de doorlopende ruimte, en met geluid het verschil tussen binnen en buiten kenbaar maken: geweldig.'
Hans Ruissenaars

Hans Ruijssenaars van Hans Ruijssenaars Architecten, geboren in 1944, en bekend van een omvangrijk oeuvre waaronder het Stadhuis te Apeldoorn, de bibliotheek in Amstelveen en de Rechtenfaculteit in Leiden, laat zich niet ompraten zich te beperken tot één beslissend gebouw. Ieder jaar ziet hij wel iets speciaals, en ook de reden om een gebouw als 'beslissend' te kwalificeren kan per geval verschillen. Maar zijn verhaal begint onmiskenbaar met een toegangspoortje.
Ruijssenaars: 'Dat poortje van Duiker bij Zonnestraal, niet meer dan twee rechtopstaande betonplaten ter beëindiging van een muurtje, daar liep ik doorheen in mijn vroege tienerjaren. We waren er met een schoolklas, ik liep te praten met een klasgenoot en opeens veranderde het geluid van onze stemmen. Ik herinner mij goed dat ik op mijn schreden terugkeerde en, lawaaimakend, die geluidsverandering nog een keer wilde meemaken.
Architectuur als zintuiglijke ervaring, een scheiding maken in de doorlopende ruimte, en met geluid het verschil tussen binnen en buiten kenbaar maken: geweldig. Duiker is als een soort architectuurouder voor me geweest, net als Louis Kahn.
Twee meer verschillende architecten zijn bijna niet te vinden: bij Duiker betekent ruimte space, bij Kahn is het room; bij Duiker is de constructie, zoals het poortje, een interventie in de ruimte, bij Kahn máákt de constructie de ruimte. Als intermediair tussen die twee - een onmogelijke opgave natuurlijk - is voor mij Aldo van Eyck van groot belang geweest: in elkaar overvloeiende ruimtes, place means more. Ziet u, nu heb ik al drie cruciale figuren genoemd, en allemaal even beslissend. Voeg daar nog bij Le Corbusiers kleine huis voor zijn moeder, Schindlers Lovell Beach House, Kahns Salk Institute in La Jolle en tenslotte het kapelletje van Peter Zumthor in S. Benedetg in Zwitserland, en pas dan, en niet eerder, zijn de belangrijke lagen van mijn beslissende verzamelgebouw een beetje ingevuld. Maar, toegegeven, het begon bij Duiker.'

Allard Jolles

  Hans Ruijssenaars bij het poortje van Duiker  
nieuws 01-06-2006